STATUT

Polskiego Towarzystwa Pneumonologii Dziecięcej

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

§ 1

Stowarzyszenie nosi nazwę Polskie Towarzystwo Pneumonologii Dziecięcej

zwane jest dalej „Towarzystwem”.

§ 2

Towarzystwo jest dobrowolnym, samorządnym zrzeszeniem działającym zgodnie z przepisami ustawy Prawo o stowarzyszeniach, a także z niniejszym statutem oraz szczegółowymi regulaminami i z tego tytułu posiada osobowość prawną.

§ 3
1. Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Dla realizowania swych celów statutowych Towarzystwo może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
2. Siedzibą Towarzystwa i władz naczelnych Towarzystwa jest Poznań.

§ 4
Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tych samych lub podobnych celach działania, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.

§ 5
Towarzystwo posiada prawo używania odznak, godła oraz pieczęci.

ROZDZIAŁ II

Cele i środki działania

§ 6
Celem Towarzystwa jest:

  1. Pogłębianie wiedzy, podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz doskonalenie umiejętności lekarzy i specjalistów chorób płuc dzieci oraz innych Członków Towarzystwa.
  2. Rozwój i promocja pneumonologii dziecięcej w Polsce.
  3. Dbanie i pogłębianie wiedzy historycznej dotyczącej tradycji pneumonologii polskiej dziecięcej oraz krzewienie jej wśród członków Towarzystwa a także w całym społeczeństwie
  4. Popularyzowanie w społeczeństwie wiedzy o chorobach płuc dzieci i ich zapobieganiu
    5. Tworzenie programów zapobiegania i zwalczania chorób układu oddechowego oraz poprawa zdrowotności polskiego społeczeństwa w zakresie układu oddechowego u dzieci.
    6. Inicjowanie, realizacja i w miarę posiadanych środków finansowanie badań naukowych w zakresie epidemiologii, etiopatogenezy, diagnostyki, leczenia i profilaktyki chorób płuc dzieci.
    7. Tworzenie i rozpowszechnianie standardów rozpoznawania, leczenia i zapobiegania chorobom płuc dzieci.
    8.Dbanie o odpowiednie warunki wykonywania pracy pneumonologa dziecięcego
    9. Krzewienie w środowisku pneumonologów dziecięcych zasad deontologii lekarskiej

        § 7

        Towarzystwo realizuje swoje cele przez:

        1. Organizowanie kongresów, zjazdów i konferencji i posiedzeń naukowych o zasięgu lokalnym, ogólnokrajowym i międzynarodowym.
        2. Prowadzenie działalności wydawniczej związanej z problemami pneumonologii dziecięcej
        3. Prowadzenie różnych form kształcenia podyplomowego lekarzy szkolenia innych pracowników służby zdrowia.
        4. Uczestniczenie w egzaminach specjalizacyjnych w dziedzinie chorób płuc dzieci.
        5. Opracowanie, rozpowszechnianie i wdrażanie w praktykę wytycznych, zaleceń
          i standardów  postępowania w zakresie leczenia  chorób płuc dzieci.
        6. Organizowanie akcji mających na celu profilaktykę i wczesne rozpoznawanie chorób płuc dzieci w społeczeństwie.   
        7. Współpraca z zespołem konsultanta krajowego oraz  organami administracji państwowej, uczelniami, instytutami naukowymi, instytucjami samorządu zawodowego w dziedzinie chorób płuc dzieci
        8. Udział w komisjach konkursowych na stanowisko ordynatora oddziałów chorób płuc dzieci oraz kierownicze stanowiska w pionie pneumonologii dziecięcej.
        9. Współpracę z instytucjami, organizacjami społecznymi lub osobami, które poprzez swoje działania mogą przyczynić się do realizacji zadań Towarzystwa.
        10. Współdziałanie z organizacjami reprezentującymi chorych na choroby układu oddechowego.
        11. Utrzymywanie kontaktów z krajowymi i zagranicznymi organizacjami naukowymi i społecznymi.

        ROZDZIAŁ III

        Członkowie – ich prawa i obowiązki

        § 8
        Członkiem Towarzystwa może być tylko osoba fizyczna.

        Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
        1. Zwyczajnych
        2. Honorowych

        § 9
        1. Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może osoba związana z ochroną zdrowia lub badaniami naukowymi w zakresie chorób płuc dzieci.

        1. Decyzję o przyjęciu w poczet członków podejmuje Zarząd Towarzystwa

        w formie uchwały w oparciu o złożenie pisemnej deklaracji.

        § 10
        1. Decyzję o przyjęciu w poczet członków podejmuje Zarząd Towarzystwa

        w formie uchwały w oparciu o złożenie pisemnej deklaracji.

        § 11
        Członkiem honorowym może być osoba dowolnej narodowości i obywatelstwa,
        której godność tę nada Walne Zgromadzenie członków Towarzystwa na wniosek Zarządu za szczególne zasługi dla  Towarzystwa i/lub pneumonologii dziecięcej.

        § 12
        1. Członkowie zwyczajni i honorowi posiadają następujące uprawnienia:

        a. Czynne i bierne prawo wyborcze do władz Towarzystwa.
        b. Prawo uczestniczenia w spotkaniach, zjazdach i konferencjach i innych działaniach wynikających z realizacji celów Towarzystwa.
        c. Wnioskowania we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania Towarzystwa i realizowania celów statutowych.
        d. Prawo noszenia odznaki organizacyjnej Towarzystwa.

        2. Honorowi członkowie mają wolny wstęp na wszystkie imprezy organizowane przez Towarzystwo i są zwolnieni z obowiązku opłacania składek członkowskich.

        § 13
        Członkowie Towarzystwa obowiązani są:

        1. Aktywnie uczestniczyć w realizacji celów Towarzystwa.
        2. Przestrzegać postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa.
        3. Postępować zgodnie z zasadami etyki zawodowej i koleżeństwa w stosunkach
        między członkami i nie naruszać solidarności organizacyjnej.
        4. Regularnie płacić składki członkowskie.

        § 14
        1. Utrata członkostwa następuje przez skreślenie lub wykluczenie.
        2. Skreślenie z listy członków Towarzystwa dokonuje Zarząd w następujących przypadkach:
        a. śmierci członka;
        b. rezygnacji z członkostwa złożonej przez członka na piśmie;
        c. zalegania z opłatą składek za okres powyżej 12 miesięcy, pomimo pisemnego upomnienia.
        3. O skreśleniu z listy członków informuje Zarząd w ciągu 3 miesięcy od podjęcia decyzji.
        4. Wykluczenie członka dokonuje Zarząd większością 2/3 głosów na wniosek członka Towarzystwa w przypadkach rażącego:
        a. działania na szkodę  Towarzystwa
        b. działania sprzecznego ze Statutem i uchwałami Towarzystwa
        c. naruszenia zasad deontologii lekarskiej

        § 15
        1. Od uchwały Zarządu o wykluczeniu z Towarzystwa członkowi przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zgromadzenia.
        2. Uchwała Walnego Zgromadzenia podjęta w tej sprawie zwykłą większością głosów jest ostateczna.
        3. Po uregulowaniu zaległych składek członek skreślony z listy członków może być ponownie przyjęty na zasadach ogólnych.

        ROZDZIAŁ IV
        Władze i organy naczelne Towarzystwa

        § 16

        Władzami i organami naczelnymi Towarzystwa są:
        1. Walne Zgromadzenie członków;
        2. Zarząd;
        3. Komisja Rewizyjna;

        § 17

        1. Kadencja władz i organów naczelnych Towarzystwa trwa cztery lata.
        2. Wybór władz i organów naczelnych odbywa się w głosowaniu tajnym
        3. Pełnienie wszelkich funkcji we władzach Towarzystwa jest honorowe.
        4. W przypadku śmierci lub ustąpienia członka władz Towarzystwa w czasie trwania kadencji, władze te mogą dokooptować nowego członka, jednak liczba dokooptowanych członków nie może przekraczać 1/3 ogólnej liczby członków władz pochodzących z wyboru.
        5. Uchwały władz i organów Towarzystwa podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby uprawnionych do głosowania.
        6. Jeżeli w pierwszym terminie na posiedzeniu Walnego Zgromadzenia Towarzystwa, nie uczestniczy połowa liczby uprawnionych, wówczas w drugim terminie posiedzenia uchwały mogą być podjęte zwykłą większością głosów oddanych przez obecnych członków.

        ROZDZIAŁ V
        Władze i organy naczelne Towarzystwa

        § 18
        Władzami i organami naczelnymi Towarzystwa są:
        1. Walne Zgromadzenie członków;
        2. Zarząd;
        3. Komisja Rewizyjna;

        A. WALNE ZGROMADZENIE

        § 19

        1. Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Towarzystwa.
          2. Walne Zgromadzenie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
          3. Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd raz na cztery lata
          4. O terminie i porządku obrad Walnego Zgromadzenia wszyscy członkowie muszą być powiadomienie pisemnie w terminie 1 miesiąca.
          5. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd :
          a. z własnej inicjatywy;
          b. na wniosek Komisji Rewizyjnej;
          c. na wniosek zgłoszony przez co najmniej 30 członków zgłoszony na piśmie do Zarządu;
          6. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie powinno być zwołane w terminie 3 miesięcy od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.

           

          § 20

          Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:

          1. wybór przewodniczącego i sekretarza Walnego Zgromadzenia;
          2. przyjęcie protokołu poprzedniego Walnego Zgromadzenia;
          3. wysłuchanie i zatwierdzenie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej
          4. udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi;
          5. uchwalenie programu działania Towarzystwa;
          6. zatwierdzenie regulaminu wyborczego;
          7. uchwalenie zmian w Statucie Towarzystwa;
          8. uchwalenie zasad gospodarowania majątkiem Towarzystwa;
          9. nadawanie tytułu członka honorowego;
          10. zatwierdzenie regulaminów Zarządu i Komisji Rewizyjnej
          11. podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych przez Zarząd, Komisję Rewizyjną i członków Towarzystwa
          12. rozpatrywanie wniosków wniesionych przez członków Towarzystwa;
          13. rozpatrywanie odwołań w sprawie wykluczenia członków z szeregów Towarzystwa
          14. podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa.

          § 21

          1. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Zarząd zawiadamia członków w terminie 1 miesiąca.

          § 22

          1. Porządek nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia ustala Zarząd w oparciu o wnioski uprawnionych organów lub osób.
          2. Wnioski zgłoszone do rozpatrzenia przez Walne Zgromadzenie powinny być przekazane Zarządowi przynajmniej na 20 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia i podpisane przez co najmniej 10 członków.
          3. Szczegółowy tryb przeprowadzenia Zjazdu i wybór do władz naczelnych Towarzystwa określa regulamin zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie. 
          4. Przebieg Walnego Zgromadzenia jest protokołowany, a protokół podpisuje przewodniczący i sekretarz Walnego Zgromadzenia.

          B. ZARZĄD

          § 23

          1. Zarząd jest najwyższym organem wykonawczym Towarzystwa w okresie między Walnymi Zgromadzeniami
          2. W skład Zarządu wchodzą:

          a. Prezes;
          b. Wiceprezes
          c. Sekretarz;
          d. 4 członków

          1. Prezes wybierany jest w tajnym głosowaniu przez Walne Zgromadzenie
            3. Prezes może pełnić funkcje przez dwie kolejne kadencje.
            4. Wiceprezesa, sekretarza i skarbnika wybiera Zarząd spośród członków wybranych w tajnym głosowaniu przez Walne Zgromadzenie.

            § 24

          2. Do zakresu działania Zarządu należy realizacja uchwalonego przez Walne Zgromadzenie programu Towarzystwa  i uchwał Walnego Zgromadzenia;
          3. kierowanie bieżącą pracą Towarzystwa
          4. zarządzanie majątkiem Towarzystwa
          5. uchwalanie corocznego budżetu;
          6. planowanie działalności naukowej i sporządzanie sprawozdań naukowych;
          7. powoływanie, rozwiązywanie i nadzorowanie działalności  Sekcji Specjalistycznych, Komisji i Grup Roboczych Towarzystwa, komitetów organizacyjnych i naukowych zjazdów, konferencji i innych spotkań naukowych organizowanych przez Towarzystwo;
          8. ustalenie głównych tematów corocznych Zjazdów Towarzystwa
          9. zwoływanie Walnego Zgromadzenia członków;
            1podejmowanie decyzji w sprawie wykluczenia członków z Towarzystwa
            10.  ustalenie wysokości składki członkowskiej;

            § 25

            Zarząd Towarzystwa podejmuje uchwały większością głosów przy obecności przynajmniej połowy członków, a w przypadku równej ilości głosów decyduje głos Prezesa.

            § 26

            Protokoły zebrań Zarządu podpisuje Prezes i sekretarz, a w razie ich nieobecności wiceprezes i członek Zarządu upoważniony pisemnie przez Prezesa.

            § 27

            Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż dwa razy w roku.

            § 28

            Szczegółową organizację oraz tryb pracy Zarządu określa regulamin uchwalony przez Zarząd i zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie.

            § 29

            1. Biuro Zarządu stanowi organ pomocniczy Zarządu.
            2. Biurem Zarządu kieruje Prezes Zarządu.

            C. KOMISJA REWIZYJNA

            § 30

            1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybranych w głosowaniu tajnym przez Walne Zgromadzenie członków.
            2. Wybory członków Komisji Rewizyjnej odbywają się raz na 4 lata w okresie wyborów Zarządu.
            3. Na pierwszym zebraniu Komisja Rewizyjna wybiera spośród swoich członków w głosowaniu jawnym przewodniczącego i sekretarza.

            § 31

            Do obowiązków Komisji Rewizyjnej należy:

            1. kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności Zarządu Towarzystwa, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej w powiązaniu z działalnością merytoryczną;
            2. zgłaszanie na posiedzeniu Zarządu wniosków w sprawie działalności Towarzystwa oraz żądanie wyjaśnień;
            3. składanie na Walnym Zgromadzeniu sprawozdań ze swej działalności oraz występowanie z wnioskiem w sprawie absolutorium ustępującemu Zarządowi;
            4. przedstawienie Zarządowi protokołów pokontrolnych wraz z wnioskami;

            § 32

            1. Komisja Rewizyjna ma prawo składania wniosku o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia
            2. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.

            § 33

            Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na rok.

            § 34

            Szczegółową organizację oraz tryb pracy Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony przez Komisję Rewizyjną i zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie.

            ROZDZIAŁ VI
            Majątek Towarzystwa

            §35

            1. Majątek Towarzystwa stanowią ruchomości i nieruchomości, dochody z innych praw majątkowych i środków pieniężnych.
            2. Na majątek Towarzystwa składają się:

            a/ składki członkowskie;
            b/ zapisy, dotacje i darowizny;
            c/ wpływy z majątku ruchomego i nieruchomego;
            d/ dochody z działalności statutowej;

            § 36

            1. Do składania oświadczeń i zaciągania imieniem Towarzystwa zobowiązań majątkowych upoważniony jest Prezes Zarządu lub upoważniony przez niego pisemnie członek zarządu

            ROZDZIAŁ VII
            Organy uprawnione do reprezentowania Towarzystwa

            § 37

            1. Do reprezentowania Towarzystwa uprawniony jest Prezes Zarządu lub upoważniony przez niego pisemnie członek Zarządu

          ROZDZIAŁ VIII
          Zmiany statutu i rozwiązanie Towarzystwa

          § 38

          Przyjęcie statutu i jego zmian wymagają uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania .

          § 39

          1. Rozwiązanie Towarzystwa wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością co najmniej 2/3 głosów uprawnionych do głosowania.
            Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zgromadzenie określają sposób likwidacji oraz przeznaczenie jego majątku.

            ROZDZIAŁ IX
            Postanowienia końcowe

            § 40

            1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem lub szczegółowymi regulaminami mają zastosowanie przepisy Prawa o Stowarzyszeniach